Paardrijden

Het bijzondere van het paard is dat hij zowel jouw lichaam als geest kan dragen. Daardoor maakt het paard veel in je los. Dit kan variëren van bewondering of ontzag tot een nieuwsgierige angst voor dit tot de verbeelding sprekende dier. Feit is wel dat er altijd een emotie loskomt. Het omgaan en werken met een paard stimuleert al je zintuigen. Ook worden vele spieren, die normaal gesproken niet of nauwelijks worden gebruikt, onbewust in beweging gebracht. Paarden zijn ook hele gevoelige dieren. Ze staan open voor jou en willen graag met je samenwerken als je het op een respectvolle manier vraagt. Doordat het paard je als geen ander kan spiegelen, leer je veel over jezelf. Het paard voelt feilloos aan hoe jij hem op die dag op dat moment tegemoet treedt. Belangrijk is dat er bij een paard niets gezegd hoeft te worden, bijna alle handelingen vinden plaats via lichaamstaal.

De redenen waarom ik gebruik maken van een paard:

  • Een paard doet een enorm appel op het vermogen tot samenwerken met jou.
  • Je kan een paard niet jouw wil opleggen. Als het paard respectvol benaderd wordt zal hij graag voor je gaan werken. Dit is voor velen een enorm leerzame les.
  • Een paard reageert altijd intuïtief en eerlijk vanuit zijn gevoel. Nooit vanuit beleefdheid. Zijn reactie klopt altijd!
  • Het paard spiegelt jouw gedrag (houding en gevoelens). Bij afwijzing door een paard nodigt het jou uit om contact te zoeken vanuit een diepere laag in jezelf.
  • Een paard is zeer gevoelig voor de fijnste vormen van communicatie.
  • Een paard is in staat om jou te dragen en voort te bewegen. Hierdoor wordt een appel gedaan op het kunnen loslaten, op je balans- en evenwichtsgevoel. 
  • Het omgaan met het paard stimuleert al je zintuigen.
  • Een paard heeft een uitgebreid bewegingsaanbod met tact en ritme in verschillende tempo’s. Als jij op het paard zit wordt je je steeds bewuster van de reacties van het paard en hoe jij deze in kan zetten tijdens het paardrijden.
  • Het bewegen op een paard stimuleert de beweeglijkheid van het bekkengebied. Hierbij kunnen fysieke blokkades loskomen waarbij allerlei emoties naar boven kunnen komen.
  • Het groepsgedrag van paarden kan ingezet worden voor sociale interacties.

Doelstellingen:

  • Bij de instructie aan jou gaat het erom het contact met het paard en het paardrijden doelmatig in te zetten om therapeutische effecten te bereiken op lichamelijk en psychisch vlak.
  • Het geven van trainingen waarbij met behulp van het paard jouw zelfbewustzijn en zelfvertrouwen verbeteren.
  • Begeleiding in het ondersteunen van jouw ontwikkelings- of herstelproces.
  • Zelfontplooiing en persoonlijkheidsontwikkeling.

~ Horses should be trained in such a way that they, not only love their riders, but look forward to the time they are with them. ~Xenophon, 350 B.C.~

Wat kan met deze doelstellingen onder andere bereikt worden

Paarden

De buitenlucht, het contact met dieren, de aarde en de seizoenen zorgt voor structuur, innerlijke rust en zelfvertrouwen.

Onze paarden hebben veel groepscontact waardoor hun natuurlijke gedrag optimaal naar voren komt en worden op een dusdanige manier bejegend en getraind dat ze graag als partners mee willen werken.

Een deelnemer hoeft geen paard(rij)kennis te hebben voor deze vorm van omgaan met- en leren rijden op het paard.

Een les bestaat uit:

  1. Contact maken met het paard (het paard observeren, uit de stal/wei halen, borstelen, opzadelen, in het hier en nu zien te komen, aarden)
  2. Grondwerk-oefeningen (m.b.v. oefeningen/materialen werken aan het bewust worden van jouw- en het paard zijn lichaamstaal en het leiden van het paard)
  3. Les aan de longe (een voorwaarde voor een betere balans, ontspanning en evenwicht van een ruiter)
  4. Paardrijles (afhankelijk van vorderingen van het grondwerk en/of de lessen aan de longe hoe snel iemand kan gaan rijden)
  5. Ontspanning na inspanning (op adem stappen van het paard, op adem komen van de ruiter en tevens evalueren hoe de les is verlopen)
  6. Afscheid (afzadelen, het paard verzorgen en op stal/in de wei zetten)